Sunday 17 July 2016

15 Khasiat Daun Bidara (Ziziphus Mauritiana)



  1. Daun Bidara mengandungi senyawa antibakteria, sehingga sangat efektif untuk mengubati penyakit akibat bakteria ataupun virus seperti pilek, influenza, flu babi, flu burung dan bahkan HIV / AIDS.
  2. Daun bidara mengandungi senyawa antioksidan yang sangat tinggi. Kandungan inilah yang sangat efektif untuk menjaga kesihatan tubuh kita dari pelbagai macam jenis penyakit.
  3. Daun bidara mampu mengubati penyakit kanser.
  4. Daun bidara mampu mencegah dan mengubati penyakit kardiovaskular yang sangat berbahaya.
  5. Daun bidara juga mampu mengubati penyakit diabetis melitus, baik tahap 1, tahap 2 ataupun diabetis gastasional, kerana daun bidara mengandungi glikemik yang sangat rendah.
  6. Daun bidara sangat berguna untuk mengubati masalah mulut seperti ulser, bibir pecah-pecah, gusi berdarah dan banyak lagi.
  7. Daun bidara sangat berguna untuk mencegah dan mengubati penyakit pertumbuhan yang abnormal seperti kanser, tumor, kista dan banyak lagi.
  8. Daun bidara dengan kandungan antiseptik sangat berguna untuk mengubati luka, baik luka baru ataupun luka yang sudah lama.
  9. Daun bidara sangat berguna untuk memperbaiki sel-sel organ yang mengalami kerosakan, sehingga organ tersebut dapat bekerja secara maksimum.
  10. Daun bidara yang masih muda dan segar sangat berguna untuk mengatasi masalah kewanitaan seperti keputihan, haid tidak normal dan banyak lagi.
  11. Kandungan mineral kalsium yang sangat tinggi pada daun bidara. Maka, ianya sangat efektif untuk menguatkan dan merawat kesihatan tulang ataupun gigi.
  12. Daun bidara sangat bermanfaat untuk mengubati demam panas ataupun dingin, baik pada orang dewasa ataupun kanak-kanak.
  13. Manfaat pada daun bidara untuk kulit sangat efektif untuk mengatasi keradangan pada kulit ataupun organ dalam tubuh.
  14. Daun bidara sangat berguna untuk mengatasi bisul ataupun abeien pada dubur.
  15. Daun bidara sangat berguna untuk mengatasi ejakulasi dini atau lemah syahwat.


No comments:

Post a Comment