Tuesday 19 July 2016

Pesanan Rasulullah Sebelum Tidur

1. WUDHUK
"Apabila kamu akan tidur di tempat tidurmu, berwudhuklah sebagaimana akan mengerjakan solat, kemudian berbaringlah di atas tubuh kanan, lalu bacalah 'Ya Allah aku menyerahkan diriku kepadaMu, aku menyerahkan urusanku kepadaMu...-hingga akhir ayat-..
(Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

2. BACA AYAT KURSI
"Apabila kamu hendak ke tempat tidurmu, maka bacalah ayat Kursi. Sesungguhnya kamu akan dijaga oleh malaikat yang diutus oleh Allah dan kamu tidak akan didekati oleh syaitan hingga waktu pagi."
(Hadis Riwayat Bukhari)

3. BACA 3 QUL
"Rasulullah s.a.w. apabila akan tidur di tempat tidurnya pada setiap malam, baginda mengumpulkan dua tapak tangannya lalu ditiupnya dan dibacakan 'Qul huwallahuahad....', Qul a'uuzubirabbil falaq...' dan 'Qul a'uuzubirabbin naas...'. Kemudian dengan dua tapak tangannya, baginda mengusap tubuh yang dapat dijangkau dengannya dimulai dari kepala, wajah dan tubuh bahagian depan. Baginda melakukan tiga kali."
(Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

4. KIBAS TEMPAT TIDUR
"Apabila seseorang antara kamu berdiri dari tempat tidurnya kemudian kembali lagi, maka hendaklah dikibasi dengan hujung sarungnya tiga kali. Sesungguhnya dia tidak mengerti apa yang terjadi sesudahnya. Apabila berbaring maka bacalah 'Dengan nama Engkau wahai Tuhanku aku meletakkan lambungku. Dan dengan namaMu pula aku bangun daripadanya. Apabila Engkau menahan rohku (mati), maka berilah rahmat padanya. Tapi apabila Engkau melepaskannya, peliharalah sebagaimana Engkau memelihara hamba-hambaMu yang soleh."
(Hadis riwayat Bukhari & Muslim)

No comments:

Post a Comment